Školní vzdělávací plán

 

Školní vzdělávací program školní družiny

      ZŠ Katov, příspěvková organizace

 

           "Hrajeme si společně"

 

1.  Úvod

 

ŠVP slouží k cílenému ovlivňování volného času dítěte v ŠD v návaznosti na školní

výuku. Zájmové vzdělávání probíhá především na základě vlastní činnosti žáků,

jejich spojitosti s okolím a získáváním vlastních zkušeností. Vše je založeno na

přímých zážitcích z činnosti, vycházející z individuální volby, dětské zvídavosti,

potřeby zaměstnávat se, bavit se a komunikovat.

 

Co nabízí naše školní družina:

 

·       zájmové vzdělávání formou zájmových, vzdělávacích a spontánních činností, odpočinku a relaxací, výchovou, hrou, učením, individuální prací a motivací

·       úkolem naší práce je položit základy ke klíčovým kompetencím neboli schopnostem umět trávit volný čas, řešit problémy, kompetencím komunikativním, sociálním, občanským a pracovním

·       chceme, aby prostor školní družiny byl pro všechny příjemný a napomáhal vytvářet vhodné klima, vedeme žáky k tvořivosti a rozvíjíme jejich estetické vnímání

·       u žáků podporujeme citlivé vztahy k lidem, k přírodě, učíme je chránit si své zdraví, vedeme je k otevřené komunikaci, rozvíjíme schopnost spolupracovat

·       zaměřujeme se na ochranu životního prostředí

·       respektujeme individuální schopnosti a dovednosti žáků

·       od 1. třídy rozvíjíme u žáků jejich schopnosti rozhodování, hodnocení a sebehodnocení

·       spojení žáků různých věkových skupin se osvědčuje jako výhoda – starší předávají své zkušenosti a dovednosti mladším, všechny vedeme k tomu, aby respektovali jeden druhého

 

2.  Identifikační údaje ŠD

 

Školní družina při ZŠ Katov, příspěvková organizace

 

Adresa:  Katov 11 , 594 55 Dolní Loučky

 

IZO :   181 036 487

                        

Jméno ředitele:   Mgr. Eva Hradilová

 

Kontakty:            č.tel.:          566 538 412

                            e-mail:       zskatov@seznam.cz

                           

 

Zřizovatel :   

 

Název:        Obec Katov

 

Adresa:      Katov   , 594 55 Dolní Loučky

Kontakty:   č.tel.:       566 538 413

                   e-mail:     zskatov@seznam.cz

                   www:       obeckatov.cz

 

 

Platnost dokumentu :  od  3.9.2012

 

 

3. Obecná charakteristika ŠD

 

Hlavním posláním družiny je zabezpečení zájmové činnosti, odpočinku a relaxace dětí po absolvování výuky ve škole. Školní družina je mezistupněm mezi výchovou ve škole a výchovou v rodině. ŠD není pokračováním školního vyučování, má svá specifika, která ji odlišují od školního vyučování. Zájmové vzdělávání ve školní družině je nutné chápat jako součást společenské adaptace dítěte.

 

4. Charakteristika vzdělávacího programu ŠD

 

4.1 Cíle školní družiny

 

·       Formou hry umožnit dětem osvojit si strategie učení a schopnost spolupráce

·       Podněcovat logické a tvořivé myšlení, fantazii

·       Vést k otevřené komunikaci, toleranci, ohleduplnosti

·       Motivovat je k aktivnímu rozvoji vlastní osobnosti, celoživotnímu učení

·       Naučit je smysluplnému využívání volného času

·       Umožnit jim seberealizaci ve skupině i individuálně

·       Rozvíjet a uplatňovat hygienické návyky

·       Respektovat výsledky práce a názory druhých

·       Poukázat na rozlišování práv a povinností

·       Vést k zodpovědnému chování k ostatním, sobě samému, přírodě

 

S dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami se pracuje individuálně, s přihlédnutím k jejich potřebám

a možnostem. Spolupráce probíhá s rodiči, s třídní učitelkou, s pedagogicko-psychologickou poradnou, případně

asistentem.

 

4.2.Formy práce

 

Příležitostné akce:

·       besídky pro rodiče

·       exkurze

·       výstavy

·       výlety za poznáním (muzeum, knihovna…)

·       divadelní představení

 

 

Plánovaná a řízená zaměstnání:

·       sportovní a pohybové aktivity

·       rozumové hry

·       výtvarná a rukodělná pracovní činnost

·       tanec, zpěv, poslech hudby

·       dramatizace

·       hry – volné, s pravidly, námětové, konstruktivní, didaktické

·       komunitní kruh

·       vyprávění

·       předčítání

·       diskuse

·       ankety

·       besedy

·       práce s encyklopedií, časopisem, počítačem

·       sportovní hry, soutěže, turnaje

·       projekty

·       práce s mapou, atlasem

·       výstavky

·       pozorování

·       pokusy

·       testy

·       řešení rébusů, hlavolamů

·       vědomostní soutěže

·       kolektivní práce

·       vyhledávání informací

·       výklad

 

 

Průběžné činnosti:

·             tematické vycházky

·             orientace ve škole a blízkém okolí

·             pravidla komunikace v kolektivu, s dospělým

·             vyprávění o domově, rodině

·             aktuální témata ve světě, republice, městě

·             Spontánní, individuální činnosti: vlastní aktivita dětí, činnosti „na přání“

 

4.3.Metody práce

 

Metody výchovně-vzdělávacího působení můžeme charakterizovat jako cesty

k dosažení výchovně-vzdělávacích cílů.

Ve školní družině se setkáváme s těmito metodami:

·             slovní ( monologické, dialogické, práce s knihou)

·             názorně-demonstrační ( pozorování, předvádění, obrázky, projekce)

·             praktické ( pohybové a pracovní dovednosti, grafické a výtvarné činnosti, pracovní činnosti)

 

4.4.Požadavky pro volný čas

 

 Požadavek pedagog. ovlivňování volného času – vychovatelka navozuje a

motivuje činnosti.

 Požadavek dobrovolnosti – děti by měly vykonávat činnosti dobrovolně na

základě vzbuzeného zájmu a motivace, všechny činnosti by měly být

přiměřené věku dětí a jejich momentálnímu stavu

Požadavek zájmovosti a zajímavosti – činnosti by měly být pro děti

atraktivní, měly by využívat jiné postupy a náměty než ty, které znají ze školy

 Požadavek aktivity - činnosti volit tak, aby v nich mohly být přiměřeně

úspěšné všechny děti

 Požadavek citovosti a citlivosti – všechny činnosti by měly přinášet dětem

kladné emoce, a to nejen z činnosti samé a následného ocenění, ale také

radost z objevování či překonávání překážek

Požadavek seberealizace – činností ( jejímž produktem je radost) dítě

nachází a objevuje samo sebe, zvláště, je-li kladně ohodnoceno, a

prostřednictvím činnosti v oddělení si vytváří žádoucí sociální kontakty.

 

4.5. Materiální podmínky

 

ŠD pracuje při ZŠ Katov od 1.9.2012. Družina využívá pro svoji činnost II. třídu a v případě potřeby I. třídu školy.

Místnosti jsou prostorné, světlé vybaveny hracím koutkem, hrami, hračkami, stavebnicemi, stolními hrami.

ŠD je průběžně vybavována pracovním materiálem.

Při zájmové a rekreační činnosti je využívána učebna výpočetní techniky, interaktivní tabule, školní dvůr, hřiště před školou a obecní víceúčelové hřiště.

 

 

 

4.6. Personální podmínky

 

Vychovatelka je  iniciátorkou a průvodcem dítěte při činnostech, které motivuje navozuje  přímo nebo nepřímo řídí a hodnotí. Probouzí v dětech zájem o okolí,  sociální kontakty, komunikaci, chuť dívat se kolem sebe a podněty  vnímat. Podněcuje přirozenou zvídavost dětí, chuť objevovat i odvahu  projevit se ukázat, co všechno zvládne. Tyto žádoucí projevy ocenit  a chválit.

 

4.7. Ekonomické podmínky

 

Za pobyt žáka zapsaného ve ŠD je stanoven poplatek, který určí ředitelka školy. Při finanční nebo sociální nouzi mohou rodiče požádat o prominutí poplatku u vedení školy.

Finanční prostředky jsou využívány na nákup hraček, her a materiálního vybavení ŠD.

 

4.8. Bezpečnost a ochrana zdraví

 

Žáci jsou na začátku, v průběhu  i na konci  školního roku seznamováni s možnými riziky pohybu v určitém prostředí,  s možnými následky různých činností, se správnými způsoby používání  nástrojů a jsou soustavně poučováni o zásadách správného chování  nejen ve škole, na veřejnosti  na komunikacích, ale i v době prázdnin,  při sezónních činnostech a sportech. Pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví stanovuje Řád ŠD, Řád školy a Řád učebny výpočetní techniky. Po dobu pobytu dítěte v ŠD je za něj zodpovědná vychovatelka.

 

4.9. Délka vzdělávání

 

Školní vzdělávací program pro školní družinu je tvořen na jeden vzdělávací cyklus, tj. 5 let, navazuje na program školy podle tematického celku základního vzdělávání Člověk a jeho svět. Obsahuje výběr možných činností, ze kterých vychovatelky volí podle možností pro činnost.

 

4.10. Podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

 

Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami bude podle stupně a charakteru

jejich znevýhodnění při jejich začleňování do volnočasových aktivit věnována

průběžná zvláštní pozornost.

Pro rozvoj talentovaných žáků bude nabízet školní družina další doplňkové

aktivity v oblastech jejich zájmů.

 

5. Obsah vzdělávání v ŠD

 

ŠD svými prostředky navazuje na základní školu, vědomosti a dovednosti dále prohlubuje, rozvíjí a upevňuje.

Činnost ve ŠD je cílená, rozvíjí osobnost žáků a dává jim dostatek námětů pro samostatné naplňování volného času.

 

5.1. Člověk a jeho svět

 

A) MÍSTO, KDE ŽIJEME

B) LIDÉ KOLEM NÁS

C) LIDÉ A ČAS

D) ROZMANITOSTI PŘÍRODY

E) ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

A) MÍSTO, KDE ŽIJEME

 

Výstupy:         -poznávání nejbližšího okolí, života v rodině, ve škole, ve společnosti,

  v obci.

-vztah ke své škole, vesnici, státu

 

Činnosti:         -tematické vycházky, cesta do školy, ze školy, navštívíme služby v                        

                       obci,

-kreslíme nebo stavíme z Lega – naše škola nebo vesnice,                        posloucháme regionální pohádky a pověsti

 

B) LIDÉ KOLEM NÁS

 

Výstupy:         -osvojit zásady vhodného chování, jednání mezi lidmi, tolerance, úcta

-pěstovat pěkné vztahy – ke spolužákům, dospělým, v rodině

-vést děti k samostatnosti a správnému vystupování na veřejnosti

 

Činnosti:         -správně oslovujeme kamarády a dospělé, umíme naslouchat

-rozhovory: vztahy v rodině, trávení volného času, pomáháme starším

  osobám

-známe důležitá telefonní čísla, první pomoc

-připomínáme si dny významných výročí a historických událostí

-dodržujeme pravidla stolování

-urovnáváme drobné každodenní konflikty

-hrajeme seznamovací a společenské hry

 

C) LIDÉ A ČAS

 

Výstupy:         -vytvářet správný režim dne a dodržovat ho

-naplňovat režim družiny účelně a v pohodové atmosféře

-uvědomovat si časovou posloupnost – bylo, je a bude

- učit děti úctě k času druhých, využívat svůj čas

-vytvářet návyky na pravidelnou a účelnou přípravu na vyučování

  a na vyplňování volného času

 

Činnosti:         -poznáváme naši vesnici, provádíme výlety po okolí

-Co víš o své vesnici – hrajeme hru stopovaná

-státní svátky a významné dny – rozhovory, soutěže, kvízy

-orientujeme se v čase – odhad čas. úseku, roční období

-bydlení dříve a dnes – navštívíme zámek, statek, prohlídneme

historický dům, novostavbu

 

D) ROZMANITOSTI PŘÍRODY

 

výstupy:          -poznávání živé a neživé přírody

-ochrana přírody, proměny přírody, roční období

-činnost člověka v přírodě – pozitivní, negativní

-ohleduplné chování k přírodě

-likvidace odpadů – třídění odpadů

 

činnosti:         -provádíme tematické vycházky a pobyty v přírodě, pozorujeme změny

-hrajeme didaktické hry s přírodními motivy, hry v lese

-sbíráme přírodniny, pracujeme s přírodním materiálem, malujeme,

  kreslíme

-pracujeme s atlasem a encyklopediemi

-soutěžíme o zvířatech, rostlinách

-krmíme zvířata – v zimě

-zpíváme písničky nejen o zvířatech

-navštívíme děti, které mají domácí mazlíčky

-čteme pohádky, příběhy, sledujeme filmy

-opičí dráha a jiné pohybové hry v TV

 

E) ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

výstupy:          - dodržovat základní hygienické návyky

-výchova k odpovědnosti za svou osobu a za své zdraví

-výchova ke správným stravovacím návykům

-posilovat tělesnou zdatnost, otužování a sportovní chování

-rozvíjet citovou stránku osobnosti a citové vazby

-předcházet úrazům

-dbát na bezpečnost činností

-znát základní pravidla účastníků silničního provozu

 

činnosti:         -besedujeme s policejními příslušníky na vybrané téma

-mediální výchova – využíváme kazet BESIP

-nacvičujeme jednoduché ošetření poranění, jak vyhledáme pomoc

-hry s nácvikem telefonického volání tísňových linek

-přecházíme vozovku, určujeme a kreslíme dopravní značky, hrajeme

  soutěže s dopravní tématikou v ŠD i venku

 -hrajeme míčové, závodivé hry, atletický trojboj, kolektivní hry

-otužujeme se v zimě - zimní sporty

 

5.2. Umění a kultura

 

výstupy:          -pěstovat zájem o hudbu, rozvíjet smysl pro rytmus, paměť

-využívat jednoduchých hudebních nástrojů

-reagovat pohybem na hudbu

-rozvíjet správnou výslovnost, vyjadřovací schopnosti

-pěstovat estetické cítění a představivost, rozvíjet fantazii

-vytvářet vztah k uměleckým dílům

 

činnosti:         -posloucháme skladby, hrajeme na Orff. nástroje, zpíváme

 s doprovodem hudeb. nástrojů (Písničky Svěráka a Uhlíře), pohybové

 písničky,

-veršujeme – doplňujeme texty do písní

-malujeme písničky

-cvičíme aerobic, hrajeme na tělo

-malujeme, kreslíme, tvoříme koláže, zapouštíme barvy

-navštívíme knihovnu, prohlížíme ilustrace dětské knihy

-čteme na pokračování, učíme se jazykolamy

-pracujeme s počítačem

 

5.3.Člověk a svět práce

 

výstupy:          -seznámit děti s různými pracovními technikami

-rozvíjet zručnost, představivost a fantazii

-zvládat elementární dovednosti při práci se stavebnicemi

-pečovat o nenáročné rostliny

-provádět jednoduché pěstitelské činnosti

-připravit jednoduchý pokrm

-dodržovat základy hygieny a bezpečnosti práce

 

činnosti:         -pracujeme s papírem, textilem, přírodninami, modelínou, hlínou, vlnou

-pracujeme ve skupinách

-lidové zvyky, tradice – vyrábíme drobné dárky

-tvořivé hry se stavebnicemi

-zúčastníme se sběrových akcí

-vaříme, pečeme, pracujeme s těstem

 

6. Rozvíjené kompetence

 

6.1. Kompetence k učení

·       Pochopení nutnosti přípravy na vyučování

·       Aktivně se zúčastňuje didaktických her

·       Orientuje se, chápe a sám si vyhledává informace

·       Vybírá si vhodné způsoby práce k dosažení nejefektivnějšího výsledku

·       Umí posoudit a zhodnotit svůj výkon

·       Rozpoznává podstatu a příčinu problému

 

6.2. Kompetence k řešení problému

·       Aktivně pracuje s odbornou literaturou

·       Nabízí více možností při řešení problémů

·       Vyhledává informace

·       Poznatky aplikuje do praxe

·       Při praktických činnostech postupuje promyšleně

 

6.3. Kompetence komunikativní

·       Dokáže vyjádřit své myšlenky a názory v souvislém ústním projevu

·       Naslouchá, ve vhodný okamžik se dokáže zapojit do diskuze

·       Spolupracuje v týmu

 

6.4. Kompetence sociální a interpersonální

·       Navazuje a udržuje kontakty a přátelství

·       Vhodně komunikuje s lidmi

·       Dokáže pomoc poskytnout, ale i o ní požádat

·       Respektuje názory druhých

·       Hodnotí svojí práci a práci ostatních

·       Plánuje s ohledem na situaci

 

6.5. Kompetence občanské

·       Respektuje druhé

·       Umí se vcítit do situace druhých

·       Uvědomuje si povinnost postavit se fyzickému a psychickému násilí

·       Uvědomuje si svá práva a povinnosti

·       Rozhoduje se s ohledem na situaci

·       Poskytne pomoc dle svých možností

·       Aktivně se zapojuje do kulturního života

·       Chápe ekologické a environmentální souvislosti

 

6.6. Kompetence k trávení volného času

·       Dokáže si vybrat vhodnou aktivitu a zapojit se

·       Rozvíjí své zájmy v organizovaných i individuálních činnostech

·       Dokáže odmítnout nevhodnou nabídku

·       Organizuje zájmové činnosti

·       Respektuje pravidla

 

7. Rizika, která ohrožují úspěšnost činnosti v ŠD

 

·       nedostatek času na soustředěnou práci způsobený nevhodným režimem (např.vyzvedávání dítěte kdykoliv)

·       nerespektování specifických činností ŠD

·       nedostatek herních prvků

·       omezování spontánních aktivit, jednostranná nabídka pohybových činností

·       nevhodné prostory a vybavení

·       nerespektování rozdílných tělesných a smyslových předpokladů

·       stereotypnost činností v ŠD

·       převaha předávání hotových poznatků slovním poučováním a vysvětlováním

·       nedostatečná motivace

·       malá příležitost k participaci – nemožnost spolupodílet se na volbě činností

·       málo podnětů pro vytváření kladných citů

·       nevšímavost dětí (může vést až k šikaně)

·       autoritativní vedení, dominance vychovatelky

·       rezignace vychovatelek na výchovné působení

8.Pedagogická dokumentace

 

1. Přehled výchovně-vzdělávací práce

2. Docházkový sešit

3. Řád školní družiny

5. Školní vzdělávací program ŠD

6. Přihláška do školní družiny

 

10. Evaluace práce ŠD

 

Vnitřní evaluace  probíhá na úrovni ŠD, provádí je  vychovatelka  se svými dětmi průběžně. Hodnotí během celého týdne, přičemž se především  zaměřuje na individuální rozvoj dětí.  Hodnocení většího  či menšího tématického celku provádí po skončení činnosti. Vychovatelka  se zamýšlí  nad dosažením daného cíle. Podle výsledků dále plánuje  tématické celky, popř. upravuje nebo vkládá nové náměty. Hodnotí  zájem dětí, jejich aktivitu.

11. Závěr

 

Naše školní družina umožňuje dětem připravovat se na život tak, aby se dokázaly

projevovat jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti a uplatňovaly svá

práva, ale i povinnosti. Podněcujeme děti k tvořivému myšlení, logickému

uvažování a k řešení problémů. Pomáháme dětem učit se vyjadřovat svůj názor,

tvořit, zkoumat, experimentovat, rozvíjet představivost, spolupracovat v týmu a

poznávat mnoho nového. Děti učíme komunikovat s ostatními dětmi i dospělými a

navazovat nová kamarádství a přátelství.